O săptămână în alt liceu: Elevii de la LT „Aristotel” și LT „Spiru Haret” au experimentat un nou mediu de învățare

26 februarie 2025

481702464_10237863102183647_1770468384486478248_n

În perioada 17-21 februarie, un grup de opt elevi din cadrul Liceului Teoretic Republican „Aristotel” și opt elevi din Liceul Teoretic „Spiru Haret” au participat la un schimb de experiență între cele două instituții. Această oportunitate le-a oferit elevilor oportunitatea de a experimenta un sistem educațional diferit, de a cunoaște un nou colectiv și profesori și de a se adapta la un mediu de învățare inedit.

Pe parcursul unei săptămâni, elevii au asistat la ore alături de noii lor colegi, explorând un alt mod de organizare a procesului educațional. Printre aspectele care au captat atenția participanților s-au numărat libertatea de alegere a disciplinelor de studiu în cadrul LT „Spiru Haret”, metodele interactive de predare și atmosfera colegială dintre elevi.

Pentru Ghiluță Andreea, elevă în clasa XI-a „A” la LTR „Aristotel”, această experiență a fost una inedită, oferindu-i ocazia de a înțelege o altă abordare a materiilor școlare.

„Schimbul de experiență cu IPLT „Spiru Haret” a reprezentat o oportunitate deosebită de a cunoaște tineri și profesori pasionați și dedicați. Învățând o săptămână alături de umaniștii haretiști, am avut posibilitatea să asist la o interpretare diferită și interesantă a textelor literare și a evenimentelor istorice. Am savurat lecțiile de fizică și matematică, întrucât le-am exclus din orarul individual, și m-am bucurat să revăd experimente la extensii curriculare și teorii ce necesitau a fi demonstrate practic. Am fost înconjurată de oameni călduroși, inteligenți și foarte curioși, ceea ce m-a făcut să uit că nu mă aflu la LTRA, ci la „Spiru Haret”.”

De cealaltă parte, Bahneanu Martin, elev în clasa XI-a „A” la IPLT „Spiru Haret”, a fost impresionat de modul în care elevii de la „Aristotel” își gestionează studiile și de comunitatea unită pe care o formează.

„Dacă Aristotel ar fi fost elev aici, probabil și-ar fi repetat citatul: «Plăcerea muncii aduce perfecțiunea acesteia.» Și, într-adevăr, este mult mai ușor să devii bun la ceva când ai libertatea să îți alegi propriul traseu educațional. La voi la liceu, am simțit că această libertate nu este doar un concept teoretic, ci o realitate de zi cu zi. O realitate în care fiecare elev are oportunitatea de a-și modela programul de studii în funcție de pasiunile și obiectivele sale, renunțând la materiile care nu îl reprezintă. Dar, odată ce am intrat în ritm, mi-am dat seama că această libertate vine cu propria ei provocare: când ai de ales, trebuie să îți asumi responsabilitatea pentru alegerile tale. Ce m-a surprins cel mai mult a fost atmosfera cordială dintre voi în afara orelor. Pauzele mai lungi și timpul petrecut împreună, fie la școală, fie în cămin, creează o legătură diferită – una mai relaxată, mai apropiată. Se simte că nu sunteți doar colegi care împart aceleași clase, ci și o comunitate care trăiește și învață împreună.”

Astfel de inițiative aduc beneficii esențiale atât pentru elevi, cât și pentru instituțiile implicate. Ele permit compararea metodelor educaționale, identificarea punctelor forte și a aspectelor care necesită îmbunătățiri, dar și stimularea gândirii critice și a spiritului de adaptabilitate.

În plus, schimburile de experiență contribuie la dezvoltarea personală a elevilor, ajutându-i să-și lărgească orizonturile, să înțeleagă importanța diversității educaționale și să își descopere noi interese și abilități. Aceste programe ar trebui să devină o tradiție, consolidând astfel colaborarea între instituțiile de învățământ și oferindu-le elevilor experiențe de neuitat.